Kjære forbruker!!!!!!!

Idag leste jeg et innlegg fra en blogg, trykket i Dagbladet som handler litt om våre kjøpsvaner og ikke minst mangfoldet av valgmuligheter vi selv er med på å skape..

(Direkte utdrag og til dels lånte tekstutdrag) butikkutvikker.wordpress.com

Støtt nærbutikken!

I Norge har de fleste alt de trenger, og vi kjøper over evne. Bruk-og kast mentaliteten lever i beste velgående.

Som butikkeier kan det være vanskelig å overleve.

Lønnsomhetskrav, nedbemanning, lange åpningstider, lav lønn og lav status gjør butikkjobbing lite attraktivt. Fra kundens ståsted er innfallsvinkelen at i nettbutikken får du det du skal ha – gjerne med lavere pris, og omtrent uten å måtte anstrenge deg! Kundene er ikke lojale uansett hvor god service du gir. Pris er det som teller.

Kunden sier: ?Hva har rollonen til Biotherm gått opp til 190,-? Da er dere mye dyrere enn hos konkurrenten, da handler jeg den der.. -nei vi er ikke dyrere hos konkurrenten, vi har den bare ikke på kampanje akkurat nå. Dette er faktisk det den koster! Kunden velger å gå, de sparer noen kroner, og legger heller igjen kronene hos Heineman,. et stort Tysk selskap som står for tax free driften i Norge.. Det kundene her glemmer er at når de «ikke skal ut å reise» og er tom for roll on så får de desverre ikke kjøpt den i nærbutikken sin lengre, fordi den er lagt ned.. Heineman fikk omsetningen litt for mange ganger! Nei Gud så trist at den fine butikken, med de søte ansatte ble lagt ned sier de etterpå! 
Vær klar over en ting:

Butikkene i ditt nærområde driver med viktig verdiskapning!
Kundens jakt på lav pris kan bety butikkdøden over det ganske land. Mange snakker om hvor trist det er med bysentrum uten butikker, og hvor kjedelig det er når det bare er kjedebutikker på kjøpesenteret. 

Kjære forbruker: TENK! Det er DIN etterspørsel, det er ditt forbruk og ditt bidrag til vedlikehold av butikkene du liker godt som holder liv i butikkene. Beklageligvis kan vi ikke gi bort varene våre fordi vi kjøper de for en del selv, vi må betale høye leieutgifter for senterbutikker og ikke minst skal de ansatte ha lønn, vi skal investere i de ansattes kompetanse! Den søte damen som nettopp rådet deg til å bytte ut en parfymert deodorant du har reagert på- som du til og med har kjøpt på taxfree., du får informasjon om et alternativ uten aluminium, parabenene eller parfyme som kommer til å være mye bedre for deg. Velmenende råd bassert på god kompetanse!. Du takker for strålende hjelp og sender mannen din til å kjøpe den på tax free neste gang han skal på jobb reise..Tove Høistakli – Vita Exclusive Rortunet

Veldig få snakker om at DU faktisk har mulighet til å være med å påvirke dette. DU kan handle i din nærbutikk, selv om du finner den buksa du har prøvd i butikken billigere på nett. DU kan være med på å gi en student en sårt tiltrengt ekstrajobb, slik at også arbeidserfaring kan fylles på CVen.
Vi som jobber i og med butikk er stolte av jobben vi gjør. Vi har både kompetanse og fagkunnskap innenfor vårt område, som vi gjerne deler med deg – om du kommer innom.

For hvert «tilbud» du får taper butikken omsetning, derfor kan ikke butikkene bare ha «tilbud» hele tiden. For vi er avhengig av den omsetningen vi MÅ ha for at det skal gå rundt. Det handler ikke om at vi blir rike av å drive butikk, det handler om at det skal gå rundt!
På vegne av mange butikker håper jeg å bevistgjøre kundene til å være mer nettopp bevisste når de handler. Legger dere igjen omsetningen hos oss så skal vi fortsette å være der for dere, For vi elsker jobben vår!

Advertisements

5 thoughts on “Kjære forbruker!!!!!!!

  1. I utgangspunktet er jeg helt enig, men når mine nærbutikken alt for ofte ikke har de produkter jeg ønsker/trenger så blir netthandel fra Kina ett ettertraktet alternativ.
    Eller kanskje jeg burde droppe det jeg trenger for så å kjøpe noe jeg ikke trenger kun for å støtte nærbutikken? Haha!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s